Smiley face

Google
در فروشگاه اينترنتي داتيس   در كل اينترنت

تقويم و مناسبتها

رهگيري مرسولات پستي

كاربرگرامي شما مي توانيد پس از دريافت باركد پســتي از طريق دكمه رهگيري سفارشـات ، بوسيله دكمه رهگيري مرسوله پستي ، مرسـوله خود را از طريق وب سايت اداره پســت رديابي نماييد.

Datissoftware

Datissoftware

نماد ها

logo-samandehi

عناوين علمي و آموزشي

نرم افزارهاي مورد نياز

IDM دانلود Internet Download Manager
Chrome دانلود Google Chrome
Firefox دانلود Mozilla Firefox
Winrar دانلود Winrar
FlashPlayer دانلود Flash Player
Adobe Reader دانلود Adobe Reader
Mp4 Codec دانلود Mp4 Codec

آمار و اطلاعات

جهت عضــويت در خبرنامه فروشــگاه اينترنتي داتيــس ايميل صحيح خود را وارد نماييد.

عنوان : آرایش سیلندرها،فاکتورهای اقتصادی و فضای محفظه موتور

1395/01/15 - 15:01:05
جز کلاس کاربری خودرو چه چیزی تعیین کننده این است که ترتیب سیلندرها 6 خورجینی باشد یا 6 خطی؟ راستی چرا بی ام دابلیو در این بازه زمانی طولانی و در محصولات مختلف از موتورهای 6 خطی استفاده می کند و از موتورهای جمع و جورتر 6 خورجینی استفاده نمی کند؟


جز کلاس کاربری خودرو چه چیزی تعیین کننده این است که ترتیب سیلندرها 6 خورجینی باشد یا 6 خطی؟ راستی چرا بی ام دابلیو در این بازه زمانی طولانی و در محصولات مختلف از موتورهای 6 خطی استفاده می کند و از موتورهای جمع و جورتر 6 خورجینی استفاده نمی کند؟
سعی شده در این مقاله به بحث نوع قرارگیری سیلندرها و تاثیر این موضوع در بالانس موتور و نرم کارکردن موتور، با تمرکز روی آرایش 6 خطی پرداخته شود.یک موتور خوب باید نرم، بی‌صدا و کم‌ارتعاش کار کند. این مشخصات باعث می‌شوند موتور با توجه به طراحی، آزادانه تا دورهای بالا دوران کند و قدرت بیشتری تولید کند و یا با دوران در دورهای پایین استهلاک کمتر و درنتیجه دوام بالاتری داشته باشد. نرمی کارکرد موتور بیش از هر چیزی به نوع قرارگیری سیلندرها از قبیل خطی، خورجینی(با زوایای مختلف) و یا باکسر و همینطور به تعداد سیلندرها بستگی دارد. مقاومت بلوک سیلندر، میلنگ و سایر اجزای موتور می‌تواند در جذب ارتعاش موثر باشد. درنهایت کم کردن اصطکاک بین قطعات مختلف هم باعث هرچه نرمتر و بی‌صداتر کارکردن موتور خواهد شد.بطور کلی در موتورهای 4 زمانه برای طی کردن یک سیکل، میلنگ باید دو دور یا 720 درجه بچرخد و در این دو دور تنها یک بار در زمان احتراق، تولید قدرت داریم و در سایر مراحل مصرف قدرت داریم.

برای داشتن موتوری نرمتر از چرخ طیار سنگینی استفاده می شود که با اینرسی خود باعث نرم کار کردن موتور شود ولی همین قطعه سبب تاخیر موتور در جواب دادن به راننده می‌‌شود و عملا هم بیشتر از حدی هم نمی‌تواند  کلا خاصیت ضربه‌ای موتور را حذف نماید.لرزش در موتور بدلیل حرکت اجزای داخلی و مخصوصا پیستون وشاتون می‌باشد. بیشترین جهت ارتعاش در موتور بصورت عمودی می‌باشد ولی بدلیل حرکت شاتون با لرزش عرضی هم مواجه هستیم ولی چون وزن شاتون از پیستون کمتر است لرزش عرضی مقدار کمتری دارد.حال اگر موتور 6 سیلندر خطی را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که سیلندر 1و6 و همچنین 3و4 و نیز 2و5 همواره در یک موقعیت هستند.ارتعاشات عرضی و عمودی نیز بدلیل آرایش خاص سیلندرها یکدیگر را خنثی کرده و در میان موتورهای ذاتا بالانس دارای جمع و جورترین ابعاد می‌باشد.
موتورهای باکسر از این دسته موتورها می‌باشند ولی پهنای زیادی دارند و نیز سرسیلندر و بلوک ونیز تقریبا تعداد قطعات موتور نسبت به آرایش های دیگر دوبرابر می‌باشد. موتورهای 12 سیلندر خورجینی هم تقریبا بدون لرزش هستند ولی مشخص است که این موتورها کاربرد چندانی در اتومبیل‌های تولید انبوه ندارند.
 ولی چرا از موتورهای 6 سیلندر خورجینی بیشتر استفاده می شود؟ بدلیل اینکه استفاده بهینه از فضا روزبروز مهمتر می‌شود بیشتر تولید کنندگان موتورهای 6 خورجینی با زاویه 60 درجه را ترجیح می‌دهند و طرح های ایرودینامیک نیز مزید بر علت شده‌اند و این مساله در طرح بیرونی اتومبیل کاملا مشخص است. بطور مثال می‌توان طرح شیبدار جلوی اتومبیل‌های آلفارمئو، که از موتورهای 6 سیلندر خورجینی استفاده می‌کنند را با اتومبیل‌های بی ام دابلیو مقایسه کرد. بدلیل طول زیاد موتورهای 6 خطی استفاده از آنها در اتومبیل های دیفرانسیل جلو هم غیرممکن است.
ولی موتورهای 6 خورجینی هم مشکلات خاص خودشان را دارند. این موتورها به نرمی 6 خطی نیستند و بدلیل تعداد دو برابر میل سوپاپ و چرخ دنده‌ها و اجزای مربوطه،  اصطکاک بیشتر، ودر نتیجه اتلاف مکانیکی موتورهای گونه 6 خورجینی بیشتر است و با توجه به استاندارد شدن تکنولوژی‌هایی مانند دومیل سوپاپ، عملگرهای هیدرولیکی و زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، تولید موتورهای 6 خطی ارزانتر هم تمام می شود.
شاید حالا خوانندگان محترم به راز دوام موتور 280 مرسدس بنز(M110) و همچنین تحمل تیونینگ و بدست آوردن قدرت‌های افسانه‌ای از موتور M103 مرسدس بنز و یا موتور2JZ تویوتا سوپرا و یا خانواده RB نیسان اسکای لاین هم پی برده باشند.
 

منبع : AutomotiveEngineers@

1395/01/15 - 15:01:05
برچسب هاي مطلب :



شما اولين نفري باشيد كه نظر ارسال مي كند.

فرم ثبت نظر

نام و نام خانوادگی
ایمیل
وبلاگ
نظر و کامنت
كد امنيتي